تزوتان تودوروف (۱۹۷۷) مدعی است که ویژگی فانتستیک با بازشناخت یک بلاتکلیفی و تردید بین "امر باورکردنی" و "امر باورنکردنی" در خواننده مشخص میشود. آنچه در بلاتکلیفی و تردید آشکار میشود، ما را به ابهام فانتستیک سوق میدهد که این ابهام ناشی از تردید در ادراک (رویدادها نسبت به شخصیتها) و تردید در زبان (شخصیتها نسبت به رویدادها) است. از اینرو، از طریق تداعی، کنایه و تلقین، سخن (رس) فانتستیک با عناصر سبکشناختی و بلاغی شکل میگیرد تا با آنچه ناپایدار است یکی شده و دگردیسی زمان و مکان را به نفع رویدادهای شگرفی که بر شک، بلاتکلیفی و غرابت استوار است، تسهیل کند.
تمثیلهای دست و پا گیر، نشانههای سورئال، ابداعات علمی تخیلی، که بهنظر میرسد به واقعیتهای ممکن استعارهای و تخیلی فانتستیک اشاره دارند، در روایتهای دینو بوزاتی، در فضایی جادویی، حسی از اندوه پیش از تناقضگویی وجود انسان را آشکار میسازد. انسان فرهیختۀ دیرباور و نکتهبین، ویژگیهای خاص خودش را پرورش میدهد و آنها را در صور روایی و بصری بازیابی میکند، تا در جاییکه رویداد فانتستیک، موضوعی تکراری است به رمز و راز پیوند بزند، همانطور که در داستان سگی که خدا را دید» میتوان دید. در واقع، رابطه اسرارآمیز سگ و گوشهنشین، رویدادهای شگرف مربوط به تغییر دهکده و مردمی که در آنجا زندگی میکنند، از طریق یک بازی ظریف، به زیباییشناسی فانتستیکی منجر میشود که در داستان تناقض را پدید میآورد.
بررسی عزاداران بیل از غلامحسین ساعدی همراه با خلاصه داستانها
اندکی درباره داستان «کولومبره» دینو بوزاتی
ویژگیهای فانتستیک در داستان «سگی که خدا را دید» از دینو بوزاتی
فانتستیک ,تردید ,داستان ,بلاتکلیفی ,نسبت ,شخصیتها ,و تردید ,در داستان ,بلاتکلیفی و ,که در ,تردید در
درباره این سایت